Eerste indruk – op één golflengte is te sturen

Verschenen in PSC Magazine

 

Je weet toch wel wat je eerste indruk is…

Tijdens een kennismakingsgesprek ontmoette ik een senior leidinggevende. Ze vertelde me eerlijk dat ze regelmatig de feedback kreeg, dat ze koel overkwam en dat ze dat niet helemaal kon plaatsen. Ze glimlachte immers zelf heel veel.

We zijn ruim een uur in gesprek geweest en ik heb heel weinig glimlach gezien. Dat is uitzonderlijk. Ook later tijdens praktijkoefeningen zag ik het: ze glimlachte heel weinig. Haar indruk van zichzelf klopte dus niet met wat de buitenwereld ziet. En dat is heel menselijk: we hebben niet altijd een goed of volledig beeld van wat we uitstralen.

 

Hoe kun je je eigen eerste indruk trainen?

Als trainer geef ik de eerste indruk terug, die deelnemers op mij maken. Mijn enige belang daarbij is dat ik juist teruggeef wat ik zie. Vraag je hetzelfde aan mensen uit je omgeving, dan spelen er allemaal andere zaken mee. Vrienden willen je niet beledigen, naar collega’s wil je je misschien niet kwetsbaar opstellen door deze vraag te stellen…

In de praktijk zie ik, dat er meestal een verschil zit tussen de eerste indruk die iemand maakt en de eerste indruk die iemand wil maken. Tijdens de training geef ik praktische tips over hoe je in je eerste indruk wel kunt uitstralen wat je wilt laten zien. Natuurlijk laten we het niet bij theorie; op een drukke plek gaat de deelnemer op verschillende mensen een eerste indruk maken en hij krijgt hierop feedback van de trainer. Een spannende, maar effectieve leerschool.

 

Is hij nu echt te veranderen, je eerste indruk?

Regelmatig train ik sollicitanten op punten waarop ze steeds weer feedback krijgen. Bijvoorbeeld: we hadden niet het idee dat je de baan echt wilde. Het komt er vaak op neer dat een kandidaat dan aan alle eisen voldoet, maar dat het op de gunfactor stukloopt. En is dat dan te veranderen? Na 10 jaar ervaring met het geven van dit soort trainingen kan ik gelukkig zeggen, ja! Vaak zijn kandidaten wel heel enthousiast, maar weten ze dat niet over te brengen in dat korte sollicitatiegesprek waar zo veel van afhangt.

Recentelijk vertelde een deelnemer me spontaan per mail:

“Goed nieuws: ik kan je met trots vertellen dat ik een baan heb gevonden.

En niet in de laatste plaats door het toepassen van alles wat ik van jou geleerd heb!

Door te glimlachen, mijn handen te gebruiken, enthousiasme uit te stralen, chit-chat, etc. heb ik een klik gecreëerd en mezelf optimaal gepresenteerd.”

Zo’n mail maakt mijn dag. Trots denk ik dan: wat heb ik toch een fantastische job!

Individuele training Netwerken

Feedback op je eigen eerste indruk & training in de praktijk.

Zakelijk flirten

Interactieve presentatie

Inspirererend.
Zorgt na de presentatie voor sfeer & bewegende borrelaars.

En jij?

Benieuwd naar je eigen eerste indruk &
wil je die maximaliseren?
=>Individuele training Jezelf presenteren

 

Heb je altijd trainingen gegeven?

Dat ik mijn baan fantastisch vind, heeft denk ik ook te maken met het feit dat ik uit een heel andere hoek kom. Eerder werkte ik als advocaat en bedrijfsjurist en ruim 10 jaar geleden besloot ik het roer om te gooien. Sindsdien werk ik met veel plezier als spreker, trainer en auteur. Ik schreef 2 bestsellers over zakelijk flirten; de eerste indruk is een belangrijk te beïnvloeden item als je gaat zakelijk flirten.

 

Hoe zit het nu met de eerste indruk en kleding?

Het effect van kleding heeft men eens gemeten in een experiment. De mannelijke proefpersoon gaat een middagje liften. Hij draagt twee verschillende outfits:

1.  Redelijk nette vrijetijdskleding: sportschoenen, spijkerbroek, overhemd, suède  “baseballjack”

2. Zakelijke kleding: donker pak met stropdas en wit overhemd.

Met de zakelijke kleding kreeg de lifter 10 keer zo vaak een lift aangeboden.

 

Hoe zit het met de handdruk en de eerste indruk?

Zoals een ondernemer eens zei: als ik iemand de hand schud, weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb. De handdruk behoort vaak tot informatie die we heel vroeg in het contact uitwisselen en juist die eerste informatie gebruiken we om ons een oordeel te vormen over een persoon. Latere informatie is veel minder belangrijk. In ons werkende bestaan maakt de handdruk bijna altijd deel uit van de eerste indruk die we neerzetten. Het gaat niet altijd goed; zo grijpen we allemaal wel eens mis, heb je opeens maar een halve hand van je gesprekspartner vast. Dat voelen jullie allebei en dat vormt een klungelig begin van jullie relatie. Beter dan dit in de lucht te laten hangen, is gewoon tegen de ander zeggen: zullen we hem nog even overdoen? Daarna is het punt uit de lucht.

Twee Do’s voor de perfecte handdruk

  1. Do: pas je duur en knijpsterkte aan de ander aan

Te hard, te slap, te lang, te kort: het is allemaal niet goed. Maar wat is dan “te”? De een ziet een handdruk graag iets langer dan de ander, de ander ziet graag weer een steviger hand … Het is dus niet exact te definiëren. Als je iemand voor het eerst ontmoet en je wilt een plezierige samenwerkingsrelatie opbouwen, dan is een beetje meeveren met de ander een goed idee. Voel je aan dat de ander graag iets langer handen schudt, veer daar dan in mee.

  1. Do: monitor je eigen handdruk

Test je eigen handdruk. Voel zelf wat voor hand je geeft en check bij degene die je de hand schudt, of die persoon je handdruk ook zo ervaart. Doe het regelmatig: je geeft namelijk niet altijd dezelfde handdruk. Bij pittige onderhandelingen waar we tegenop zien, geven we een extra stevige of juist slappe handdruk… Door regelmatig bewust je handdruk in kaart te brengen, heb je hem ook in spannende situaties in de hand!

Tips uit:

–      Zakelijk flirten. Tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek – Mirjam Wiersma

Vijf tips voor een onuitwisbare eerste indruk

1. Kijk iemand even écht in de ogen. Dat betekent voor bijna iedereen: kijk iets langer dan je gewend bent. Als je de kleur ogen van de ander weet, heb je lang genoeg gekeken!

2. Glimlach. Klinkt vast eenvoudig, maar ai ai ai, wat ontbreekt íe vaak!

3. Luister niet alleen maar. Dat vindt je gesprekspartner best fijn, maar na het gesprek herinnert hij zich jou niet meer …

4. Vertel iets waar je enthousiast over bent: je lichaamstaal zal je enthousiasme uit gaan dragen en je zult daar je gesprekspartner mee besmetten!

5. Maak verbinding: ontdek wat je gemeen hebt met je gesprekspartner en benoem die overeenkomsten. De een ziet veel eerder en veel meer overeenkomsten dan de ander. Gelukkig kun je jezelf erop trainen!

Tips uit:

–      Zakelijk flirten  40 tips, Mirjam Wiersma

 

Klinkt niet als hogere wiskunde

Zaken als een glimlach en iemand echt even aankijken, klinken niet heel ingewikkeld, maar het is wel een uitdaging om dat in een drukke situaties ook echt toe te passen. Laatst stond ik aan het begin van een zaal, een deelnemer komt binnen en schudt mij de hand. Zijn blik zweeft over me heen en schiet snel de zaal in: waar zal ik eens gaan zitten? Een menselijke reactie, maar qua eerste indruk ontbrak de glimlach en het echt aankijken.

 

Beeldvorming

Stuur de beeldvorming over jezelf!

Tips:

–          Een vol, beetje rommelig en uitpuilend bureau straalt in jouw optiek misschien uit dat je het druk hebt, maar straalt naar een ander uit dat je je zaken niet onder controle hebt. Zorg daarom voor een ordelijk en net bureau; dat geeft je een krachtige uitstraling: men zal denken dat je je zaken goed op orde hebt.

–          Zet een goed gevulde droppot op je bureau: men hopt gemakkelijk binnen voor een praatje. Zo doe je contacten op en men ziet je als extrovert…

–          Voeg kleur en persoonlijke items toe aan je bureau (maar overdrijf niet). Zo heeft men iets om een babbeltje over te beginnen en ook dat leidt ertoe dat men gemakkelijker met je praat en dat men je extrovert inschat….

–      Stuur met je kleding. Weet je dat men je als een beetje afstandelijk ervaart? Voeg warmte toe die past in je kledingstijl. Draag je zakelijk jasjes, draag er dan eens eentje met bloemen, in een pastelkleur of in een zachte aaibare stof. Kom je juist heel open en toegankelijk maar niet zo serieus en professioneel over, terwijl je dat juist wel zou willen? Kies dan voor meer zakelijke kleding, of zakelijke kleuren met strenge contrasten (bijvoorbeeld donkerblauw met wit). Of kies voor sterke materialen zoals leer, en felle kleuren, rood of fuchsia bijvoorbeeld.

Tips uit:

–      Je eigen PRoptimaliseer je zakelijke zichtbaarheid – Mirjam Wiersma

Het bedrijf van Mirjam Wiersma heet Helemaal Jij en meer informatie over haar trainingen vind je op www.zakelijkflirten.nl. Zij schreef 3 boeken: Je eigen PR (speciaal voor vrouwen), Zakelijk flirten 40 tips (een ruime bestseller met meer dan 60.000 verkochte exemplaren) en Zakelijk flirten – Tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek (inmiddels in de negende druk)

Individuele training Netwerken

Feedback op je eigen eerste indruk & training in de praktijk.

Zakelijk flirten

Interactieve presentatie

Inspirererend.
Zorgt na de presentatie voor sfeer & bewegende borrelaars.

Royale bestseller

Mirjam Wiersma schreef 2 boeken over Zakelijk flirten:

  1. Zakelijk flirten – tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek
  2. Zakelijk flirten – 40 tips (meer dan 60.000 verkochte exemplaren

Meer artikelen over Zakelijk flirten: