Zakelijk flirten is meer dan een trucendoos

De Volkskrant | Ianthe Sahadat

Carolijn Hawinkels (zelfstandig consultant), volgde in 2004 een individuele training romantisch flirten bij Mirjam Wiersma. ‘Door haar stylingadvies ben ik me veel vrouwelijker gaan kleden en weet ik ook hoe ik professionaliteit of juist gelijkwaardigheid met kleding kan uitstralen.’ In 2005 volgde Hawinkels een training zakelijk flirten bij Wiersma, nu met een groep.

Stel je krijgt zo’n 30 seconden de tijd om je baas iets over je carrièrewensen te vertellen. Zonder te roepen dat je ergens heel goed in bent, wil je dat toch onder de aandacht brengen.’

De nadruk van de training lag op lichaamstaal. ‘Sinds de training ben ik veel alerter op de lichaamstaal of spreeksnelheid van mijn gesprekspartners. Door je aan te passen kan je de loop van een gesprek beïnvloeden. Vroeger dacht ik wel ‘hé dit gesprek is leuk’ of juist helemaal niet, maar ik wist nooit precies waarom en kon dat ook niet veranderen. Daar ben ik veel beter in geworden.

Ik werk niet alleen maar met opdrachtgevers met wie het goed klikt. Ik praat van nature snel en veel. Vroeger had ik de neiging om stiltes weg te praten. Nu durf ik stiltes te laten vallen. En ik heb ontdekt dat het helemaal niet zo lastig is als het lijkt. Dat maakt de training nuttig: het is heel toepasbaar.’

_______________________________________________________________
 

Flirten is geen gave. Iedereen kan het.

 
 

Zes tips voor een succesvolle zakelijke flirt:

 
1. Maak oogcontact:Kijk de gesprekspartner vooral bij het einde en begin van het gesprek goed in de ogen. Met oogcontact dwing je aandacht af. Probeer niet te staren, dat maakt nerveus. Oefening: Praat met onbekenden, kijk hen in de ogen en test of je de oogkleur naderhand nog weet.

2. Luister actief:toon met lichaamstaal (knikken, schudden, glimlachen) dat je luistert. Oprechte interesse is verleidelijk. Oefening: porbeer vijf minuten naar iemand te luisteren zonder met andere dingen bezig te zijn. Kan je na een half uur dit verhaal nog samenvatten?

3. Kies een ‘open lichaamshouding’: zit zelfverzekerd rechtop, richt voeten en lichaam op de gesprekspartner, zonder gekruiste armen of benen. Spiegel, zonder de ander continu te kopiëren. Imiteer subtiel en neem ook zelf het initiatief tot een nieuwe houding. Imiteert de ander je, dan is het flirten succesvol. Maar beweeg niet teveel, straal rust uit. Spreken met handen duidt op passie en enthousiasme, maar wees niet theatraal. Oefening: Noem na een gesprek tien bewegingen van de gesprekspartner. Herhaal dit regelmatig.

4. Pas intonatie en spreeksnelheid aan de gesprekspartner aan: mensen zien graag een bevestiging van hun eigenschappen in anderen. Wees niet bang voor stiltes en durf een evenwichtige spreektijdverdeling te eisen.

5. Glimlach: vooral bij het handenschudden. Glimlachen is aanstekelijk. Het verbetert je eigen humeur en dat van de ander. Een uitspraak ondersteunt door een glimlach krijgt een positieve lading.

6. Complimenteer:tTrain elke dag in het geven van complimenten, zodat het een spontane levenshouding wordt. Wees subtiel en gepast. Ook het onthouden van details is voor de ander een compliment. Geloof je eigen complimenten.
 
Bron: Mirjam Wiersma

 
________________________________________________________________

 
Zakelijk flirten is het nieuwste concept op de communicatiemarkt. Flirt-coaches promoten flirten als een levenshouding die geluk en succes brengt. “Net als bij romantische liefde geldt: de ander moet iets van jou willen. Verleid hem daartoe”.

Intieme ontmoetingen bij de koffieautomaat, een verdwaalde hand op de schouder of een seksueel getint compliment? Daar zitten weinig mensen op de werkvloer op te wachten. Toch wordt er volgens flirtcoach Drazen Lisak te weinig geflirt op het werk. Vijf jaar terug introduceerde politicoloog Lisak daarom een nieuw concept op de communicatiemarkt: ‘flirtmanagement’. ‘Flirten is een levenshouding die geluk en succes brengt, ook op professioneel niveau’, aldus Lisak. ‘Net als bij romantisch flirten is de flirt niet verliefd op jou, maar maakt hij jou verliefd op hem. Bij zaken doen is dat hetzelfde. Jíj wilt niet verkopen, de ander moet van jou willen kopen. Verleid hem daartoe.’

De geboren Kroaat, gewend aan de mediterrane flirtcultuur, verbaasde zich in Nederland over de zakelijke omgangsvormen: ‘Toen ik begon met mijn trainingen, lachten bedrijven mij uit. Bij flirten dachten ze meteen aan erotisch verleiden. “Moet ik met mijn baas naar bed?”, riepen ze dan.’

Ook Mirjam Wiersma liep tegen deze vooroordelen op toen zij begon met het geven van trainingen ‘zakelijk flirten’. De voormalige bedrijfsjuriste richtte begin 2003 haar eigen bedrijf ‘Helemaal Jij’ op en geeft sindsdien fulltime individuele flirttrainingen en desgewenst een stylingadvies. ‘Aanvankelijk concentreerde ik me op romantisch flirten. De basis van zakelijk en romantisch flirten is dezelfde: tactisch en effectief communiceren. Positieve aandacht geven aan je gesprekspartner kan ook zonder seksuele bijbedoeling of spanning. Ook op kantoor kan het dus prima.’ Ze breidde haar trainingsaanbod zo’n twee en half jaar geleden met zakelijk flirten uit. ‘Bij zakelijk flirten gaat het ook over verleiden. Het gaat om het creëren van een goede sfeer en over een sprankelende en overtuigende presentatie van jezelf en de inhoud. Verkopers presteren beter als ze hun charmes in de strijd gooien en je kan inhoudelijk nog zo sterk staan, als je niet enthousiast overkomt bij een sollicitatie krijg je de baan niet.’

Volgens Wiersma is het absoluut niet de bedoeling dat we op kantoor massaal aan het lonken slaan. ‘Zakelijk flirten is een afgeleide van romantisch flirten. Maar’, benadrukt ze, ‘het heeft niets met erotiek of seks te maken, vergelijk het eerder met ouderwets charmeren.’ Dus: ‘Geen smachtende blikken, maar een brede glimlach. En geen compliment over de mooie benen van je collega, zakenpartner of klant, maar een compliment over het goedlopende project of de gegeven presentatie.’

Het woord flirten komt van het Franse ‘fleureter’, als een vlinder van bloem tot bloem gaan. Van Dale noemt het ‘op niet-serieuze wijze, vrijblijvend een ander of elkaar het hof maken’. Lisak vult aan: ‘Verleiden komt van het Latijnse ‘seducere’, afleiden of omleiden. Flirten of verleiden is een belangrijke vorm van communicatie. Het is onbevangen, maar er zit een element van manipulatie in. Je geeft positieve aandacht met het doel iets te bereiken dat je voor ogen hebt. Als kind kon iedereen het. Kinderen weten gewoon: nee heb ik en ja kan ik krijgen. Als volwassene ben je de technieken misschien een beetje verleerd, maar ze zitten in je.’

Inmiddels zijn de flirttrainingen razend populair. Topmanagers, ziekenhuispersoneel, teams uit de banksector, advocatenkantoren en uitzendbureaus zijn massaal gezwicht voor het ‘professioneel flirten’. Wiersma werkt bijna zeven dagen per week en traint individueel salesmensen, managers en starters op de arbeidsmarkt. Lisak gaf vorig jaar meer dan 150 workshops aan groepen van 5 tot wel 200 man. Bedrijven bellen hem nu geregeld met verzoeken over teambuilding, meer openheid of een betere omgang tussen collega’s. Gelukkig zijn Lisak en Wiersma niet de enige flirtguru’s van Nederland. Een blik op het internet toont een ruime keuze aan trainingen, workshops en vakliteratuur. ‘Flirtboottrips’ en ‘flirtdiners’ maken het aanbod compleet.

Wie niet op cursus wil, maar wel beter wil leren solliciteren, netwerken of presenteren, kan thuis aan de slag met het praktische boek van Wiersma: ‘Zakelijk flirten. Tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek’, dat 24 februari in de winkel ligt. Met concrete tips over het uitstralen van enthousiasme en energie met behulp van de juiste lichaamstaal. Want lichaamstaal is essentieel.

Op de website van flirttrainer Frank van Marwijk, lichaamstaal.nl, staat dat uit gedragsonderzoek blijkt dat 55 procent van alle communicatie verloopt via non-verbale signalen, 38 procent via de intonatie van de stem en slechts 7 procent via woorden. ‘Dan is het toch opvallend dat veel mensen niet bewust bezig zijn met lichamelijke signalen?’, lacht Wiersma. Hoewel, iedereen ‘spreekt’ lichaamstaal, maar vaak onbewust, meent de flirttrainer. Van het loom aaien langs je sleutelbeen en bedachtzaam omhoog staren tot het spiegelen van de gesprekspartner en het zoeken van oogcontact. ‘Leer de lichaamstaal van de ander lezen en je kunt er bewust op inspelen!’

Niet dat je er met een paar trucjes bent. Zowel Lisak als Wiersma benadrukken dat flirten geen kwestie is van het opentrekken van een trukendoos. Lisak: ‘Het is een levenshouding, een manier van hoe je in de wereld staat: geïnteresseerd, vol zelfvertrouwen, maar ook met zelfrelativering. Als je trucjes gaat toepassen hebben mensen dat door, ze zien dat je niet oprecht bent. Je moet je bewust zijn van je eigen uitstraling en leren die te beïnvloeden. Flirten is in basis niets meer dan de ander een goed gevoel geven en zo bewerkstelligen dat de ander jou aardig vindt.’ En het is een spel. ‘Neem jezelf vooral niet te serieus’, benadrukt Lisak.
 
 

Ook op flirtcursus?

 
In Nederland worden op verschillende plekken, tegen diverse tarieven en met verschillende doeleinden flirttrainingen aangeboden. Flirten met je klant, netwerken, solliciteren of op kantoor leer je bijvoorbeeld bij Mirjam Wiersma of Drazen Lisak. Prijzen variëren van 50 tot 1500 euro.

Zie deze websites:

www.helemaaljij.nl (Wiersma)
www.flirtmanagement.com (Lisak)
www.lichaamstaal.nl
www.masterflirt.nl
www.multiplicity.nl

Thuis aan de slag, zie deze boeken:

Zakelijk flirten, Mirjam Wiersma, verschijnt 24 februari 2006, isbn 90 274 2573 6

Flirten doe je zo, Judith Reinsma..
De flirtcoach en Het kleine flirtboekje Peta Heskell (van de Britse flirtkoningin Heskell, die doceert aan de Londense Flirt Academy)
Hoe word ik een schat. Flirten als succesfactor op het werk, A. van ’t Riet
 
 
Ianthe Sahadat, De Volkskrant, 24 maart 2006

Individuele training Netwerken

Je borrel skills scherpen? Jezelf goed presenteren?

Meer info & bestellen

Ervaringen

workshop of interactieve presentatie Zakelijk flirten:

Zakelijk flirten

Interactieve presentatie

Inspirererend.
Zorgt na de presentatie voor sfeer & bewegende borrelaars.

En jij?

Benieuwd naar je eigen eerste indruk & wil je die maximaliseren?
=>Individuele training Jezelf presenteren

Workshop Zakelijk flirten?

Benader me gerust

Even sparren over je event? Kwartaalbijeenkomst? Afdelingsuitje? Even kennismaken?  Een trainingsdoel en op zoek naar een originele en effectieve invulling?

Workshop Zakelijk flirten

Daar wordt over nagepraat!

Ruime bestseller

Mirjam Wiersma schreef 2 boeken over Zakelijk flirten:

  1. Zakelijk flirten – tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek
  2. Zakelijk flirten – 40 tips (meer dan 60.000 verkochte exemplaren)

Meer artikelen over Zakelijk flirten: