SNACKS 
weer even de focus op je persoonlijke ontwikkeling

 

 

Je drukte de baas: de 3 grootste misverstanden [+ 3 tips]

leestijd: 3 minuten

Auteur: Mirjam Wiersma. Spreker, trainer, eigenaar Helemaal Jij
Productiever en bevlogen werken? Mirjam testte 1 jaar adviezen uit onderzoek en bestsellers.
Wat werkt echt? Je leest het in haar boek
Elke werkdag een topdag

We voelen ons massaal te druk, 54% heeft het wel eens te druk en 39% voelt zich door drukte tekort schieten. Er is door de jaren heen ook een duidelijke toename van hoge taakeisen zoals snel moeten werken of heel veel moeten doen, van 35% in 2007 naar 40% in 2017. Volgens het  In de Infographic “Zijn we echt te druk?” zie je deze en andere onderzoekscijfers. 

Te druk is ongezond en slecht voor ons werkgeluk. We zoeken dus terecht ook massaal naar drukte bestrijders. 80% van de Nederlanders koos ‘je minder druk maken’ als goed voornemen voor 2019. We willen meer rust, maar wat werkt nu echt? Daarover bestaan misverstanden. De drie grootste deel ik met je en ik geef je drie tips over hoe je wel effectief je drukte kunt bestrijden.

 

Je overwerkuren leveren minder op – misverstand 1

We werken massaal over: 20 procent van de Nederlandse werknemers doet dat zes uur of meer per week. Je zou juist minder moeten werken, hier lees je waarom.

En natuurlijk heb je bedacht dat die laatste uren van die lange werkweek minder toevoegen dan de eerste. Maar in totaal presteer je toch meer denken we massaal. En dat klopt niet.

Je totale productie is bij een werkweek van zestig uur verrassend genoeg lager dan bij een werkweek van veertig uur!

Het is zo gemakkelijk om er toch maar weer voor te kiezen om langer te werken, maar het is niet de oplossing als je meer uit je werkdag wilt halen.

 

Tip 1 werk niet over

Werk niet over. Eng? Test het eens een week. Werk geen minuut en geen seconde over.  Hoe voelt het? Krijg je af wat je af wilt hebben?

 

Steeds te weinig tijd – misverstand 2

Als ik nu maar iets meer tijd had gehad, dan had ik makkelijk dat advies afgeschreven …

We denken steeds dat we nog een extra stukje tijd nodig hebben.

Maar hoeveel tijd een taak nodig heeft, heeft van alles te maken met hoeveel tijd jij ter beschikking stelt, aldus de Wet van Parkinson. Begin je dus gewoon aan een belangrijke taak, dan heb je altijd te weinig tijd.

 

Tip 2 plaats op elke taak een tijdsdruk

Bepaal dus als je begint aan een taak hoeveel tijd je er aan mag besteden. Dat maakt je effectiever.

Een jaar lang heb ik zelf allemaal beloftes uit bestsellers en onderzoek getest om meer uit mijn werkdag te halen; ik schreef er het boek “Elke werkdag een topdag” over.

Ook de Wet van Parkinson heb ik uitgetest. Een offerte voor een hele nieuwe workshop zou ik normaliter eerst als model ontwerpen. Ik zou eens goed nadenken wat ik inhoudelijk allemaal zou gaan doen.

In het kader van dit experiment besloot ik het anders te doen. Ik plaatste een nieuwe workshop terwijl ik niet veel meer dan een workshoptitel had. Wat ik echt ging doen, dat ging ik later bepalen.

Toen de eerste offerteaanvraag binnenkwam moest verwoorden waar de workshop over ging … Ik had maar twee uur en echt niet meer tijd. En het lukte! Zonder die tijdsdruk zou ik er rustig twee dagen aan hebben besteed.

 

Negeer alle rondspokende gedachten als je wilt focussen – misverstand 3

Je bent bezig aan een mooi beleidsstuk en opeens schiet je te binnen dat je nog een offerte aan moet vragen voor de teamdag. “Focus” roep je vermanend tegen jezelf.

Maar het negeren van alles wat er in je hoofd opkomt brengt je geen focus, dat is een groot misverstand. Al die losse eindjes gebruiken werkgeheugen en vertragen daardoor de taken die je uitvoert. Ze gaan juist ten koste van je focus.

 

Tip 3 schrijf alles op

Geniale invallen, to do’s die je invallen,  zaken waar je over piekert: schrijf ze op. Of zet ze op een andere manier in een extern geheugen. Bijvoorbeeld door het in te spreken in je notitie app op je telefoon.

 

Reken af met je drukte en doe wat er echt toe doet

Behalve deze drie tips is er nog veel meer dat je kunt doen om meer uit je werkdag te halen. Wil je ook weten waar jouw grootste valkuilen liggen en hoe je die tackelt? In “Elke werkdag een topdag” vind je een 10 weken programma om je werkdag eens structureel tegen het licht te houden en te kijken waar jij winst kunt behalen. Lees hier  de review “Afrekenen met drukte? Ga eens op werkdieet” van mijn boek door Arjan Broere op Frankwatching.

Te druk? 

workshop met 10 workchangers

Werkdruk wordt door 58% als belangrijke stressfactor genoemd, 33% vindt zijn of haar werkdruk over het algemeen te hoog (onderzoek onder 1073 werkende Nederlanders).  We pakken s’ochtends als eerste onze smartphone en blijven de hele dag – en niet zelden ook de avond en het weekend – aan staan. Er is meer informatie beschikbaar dan ooit; we voelen ons vaak overweldigd. In deze workshop te druk? krijg je 10 concrete workchangers: dresseer je drukte en boost je productiviteit!   

Meer snacks?  

Schrijf je in voor snacks en je krijgt het gratis mini e-book “Hoe krijg je iets van een ander gedaan” kado!

Snacks zijn korte oefeningen of inzichten voor focus op jouw persoonlijke ontwikkeling.

Bij elke snack kun je je heel eenvoudig weer afmelden. 

 Slimmer én bevlogen werken?

workshop Topdag

 Slimmer én bevlogen werken?

workshop Topdag

concentratie zo laat je je niet afleiden

concentratie zo laat je je niet afleiden

Vliegt jouw werkdag ook voorbij terwijl je niet toekwam aan dat wat je echt had willen doen? Laat je focus niet kapen! Ga je afleiders te lijf om het lekken van je concentratie te stoppen. Met 3 effectieve stoppers!

Lees meer