Zakelijk flirten & verkopen

Verschenen op indemode.nu

 

Zakelijk flirten: verkopen met een knipoog

 
Verkopen is ook een beetje verleiden. De klant aanspreken en een goed gevoel geven. Geen idee hoe het moet? Zakelijk flirtcoach en auteur Mirjam Wiersma leert je de klant op een sympathieke manier voor je te winnen.
 
 
Wiersma maakte een tijdje terug met een journalist van een horecavakblad een rondje langs wat horecaondernemingen. Het viel haar op dat de meeste barmedewerkers hun klanten niet groeten, doordat ze te druk waren met glazen spoelen of opruimen. “De klant een welkom gevoel geven lijkt zo vanzelfsprekend, maar het gebeurt in de praktijk helaas te weinig. Toch is een eerste indruk erg belangrijk. Je krijgt als verkoper namelijk maar één kans om het goed te doen.”
 
 
Zakelijk flirten betekent een prettige sfeer neerzetten waarin je zaken sneller voor elkaar krijgt. In Wiersma’s workshops en individuele trainingen worden cursisten bewust gemaakt van onder meer de eerste indruk, lichaamstaal en het geven van complimenten. “Non-verbale communicatie zegt veel over iemand en kan niet alleen het verkoopgesprek bevorderen, maar ook bijdragen aan de X-factor van een modezaak – als het tenminste winkelbreed wordt gedaan.”
 
 

Glimlach

 
Belangrijke tips zijn onder meer naar de klant glimlachen, hem bewust wat langer aankijken zodat hij zich gezien voelt, en nadenken waar je in de winkel gaat staan. “Een toonbank creëert afstand. Als je dus de mogelijkheid hebt, ga dan bij voorkeur op een andere plek staan.”
Daarnaast is het geven van complimenten essentieel, al moet het wel gemeend zijn. “En een vlotte babbel is één ding, maar veel belangrijker is om aan te voelen in wat voor mood de klant is en daar op in te tunen. Heeft hij bijvoorbeeld haast of wil hij juist uitgebreid geholpen worden?”
 
 

Kleine dingen

 

Uit onderzoek blijkt dat er een verband is tussen het gevoel van materiaal dat je vasthoudt en emotie. Zo zouden bezoekers die een zware map vasthielden bij een debat over een aan te leggen metrolijn zwaarder over de kwestie denken dan mensen die een dun mapje hadden gekregen. “Dit principe kun je prima toepassen wanneer je in de winkel koffie schenkt. Denk dan namelijk eens aan melkbekerachtige glazen die je met beide handen vast moet houden. Warme handen zorgen voor ontspanning en dat zorgt voor een relaxed gesprek, waardoor je net even wat makkelijker verkoopt. Wat dat betreft zijn het de kleine dingen die het hem doen.”
 
 
Mirjam Wiersma schreef onder meer de bestseller Zakelijk flirten, 40 tips (meer dan 60.000 verkocht). Op www.zakelijkfirten.nl lees je meer over het boek en de workshops.

Ervaringen

workshop of interactieve presentatie Zakelijk flirten:

Zakelijk flirten

Interactieve presentatie

Workshop Zakelijk flirten

Daar wordt over nagepraat!

Royale bestseller

Mirjam Wiersma schreef 2 boeken over Zakelijk flirten:

  1. Zakelijk flirten – tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek
  2. Zakelijk flirten – 40 tips (meer dan 60.000 verkochte exemplaren

Meer artikelen over Zakelijk flirten: