Zakelijk flirten mag
De Telegraaf | Harrie Nijen Twilhaar
Wie in het bedrijfsleven wil opvallen of succesvol wil zijn, moet beslist zakelijk gaan flirten. Hoewel er vaak direct een associatie wordt gelegd met seksistische opmerkingen, een verdwaalde hand op de schouders, bovenbeen of te innige omhelzing bij het koffieapparaat; zakelijk flirten heeft volgens Mirjam Wiersma alles te maken met succes. Ze schreef een boek over het fenomeen.
Flirten hoeft volgens haar niet per definitie op een negatieve of platvloerse wijze te worden uitgelegd.
,,Het gaat om gereedschap dat je kunt gebruiken om een zakelijk gesprek te laten sprankelen en een ander te overtuigen en op positieve wijze te verleiden tot aannemen van je boodschap.”
Bovenal benadrukt ze dat flirten ook geen trukendoos is die je tevoorschijn kunt toveren.
,,Integendeel. Het gaat om een levenshouding. De manier zoals jij in de wereld staat, een heldere geest van denken. Mét zelfvertrouwen. Het gaat erom dat je optimaal lichaamstaal gebruikt en een energieke en enthousiaste indruk maakt. In het zakenleven kan die houding leiden tot meer succes.”
Ze beschouwt het geven van complimenten al tot een van de flirttechnieken.
,,Simpel en beschaafd. Maar ook de glimlach en interesse in een ander. Maar ga niet op een zakelijke borrel praten over je vakantiehuisje in Frankrijk. Gebruik je tijd strategisch: presenteer je zakelijke kwaliteiten op een leuke manier.”
Volgens Wiersma (36) kan flirten op kantoor prima.
,,Je moet daarbij altijd je doel voor ogen houden. In het bedrijfsleven kun je gevoelsboodschappen in de vorm van zakelijk flirten overbrengen. Zakelijke communicatie op de werkvloer bevat veel gevoelsboodschappen.”
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat minstens 70 % van de communicatie tussen mensen uit lichaamstaal bestaat.
,,En die taal wordt door het gros van de mensen nog steeds niet optimaal benut. Zowel in privé als in zakelijke omstandigheden.”
Bij zakelijk flirten komt veel kijken. Niet alleen houding en uitstraling, maar ook hoe iemand zich beweegt.
,,Wat doet iemand met zijn handen of benen tijdens een gesprek.”
Wiersma, die regelmatig mensen in het bedrijfsleven begeleidt, signaleert dat veel successen afstompen omdat iemand zich niet goed presenteert.
,,Door meer lichaamstaal toe te passen is een account manager sneller in staat om zijn doel te bereiken. Hij moet zich daar wel voor openstellen.”
De vraag is alleen hoe ver kun je of wil je gaan?
,,Een tikje op de billen is niet verstandig. Sowieso het aanraken van je collega, baas of klant kan ‘too much’ zijn. Vast is komen te staan dat 70 % van de mannen en 74% van de vrouwen een tik op de billen als ongewenste intimiteit beschouwt. Ik raad fysiek contact dan ook af. Toch kan een schouderklopje minder kwaad.
,,Een kleine categorie mensen heeft daar minder moeite mee. Volgens haar kun je je beter gaan concentreren op een brede glimlach dan met een smachtende, lange passionele blik naar het decolleté van een zakenpartner, collega of potentiële klant te kijken.” En: ,,Je zadelt jezelf al snel met een zakelijk probleem op als je iemand voor het eerst ontmoet en zegt: ‘Jeetje, wat heb jij mooie ogen.’
Geef liever neutrale complimenten en vermijd altijd opmerkingen die te maken hebben met het uiterlijk van je gesprekspartner.”
Wiersma startte ruim twee jaar geleden haar eigen bedrijf ‘Helemaal Jij’. Ze ontwikkelde een eigentijdse visie op zakelijke communicatie. De switch van advocate en bedrijfsjurist naar onderneemster was volgens haar een belangrijke stap.
,,Ik zag duidelijk kansen om op een geheel eigentijdse manier mensen bij te brengen hoe ze zichzelf beter kunnen presenteren door bijvoorbeeld ook gebruik te maken van lichaamstaal.
De trainer, coach en spreekster begeleidt nu dagelijks mensen die zichzelf verder willen ontwikkelen.
,,Tijdens mijn werk kom ik veel mensen tegen die met een mate van onzekerheid maar ook faalangst in het maatschappelijk leven staan. Daarnaast is er een categorie die best zelfverzekerd zijn maar die in hun sociale omgang met andere personen zichzelf graag willen ontwikkelen. Je communicatiegedrag verandert gedurende je leven, het kan erg leuk zijn die ontwikkeling ook eens een stukje bewust door training te sturen.“
Zakelijk flirten mag volgens Wiersma geen directe associatie hebben met seks.
,,En zeker niet als het gaat om dubbelzinnige gedachten om carrière te maken via de slaapkamer.“ Wiersma wil direct afrekenen met interpretaties op flirtgebied die averechts werken.
,,Flirten kan prima op kantoor, maar het gaat er dan wel om hoe je het doet en daar gaat dit boek over. Vergelijk zakelijk flirten met het ouderwetse charmeren”, benadrukt ze. ,,Het gaat over het neerzetten van een goede sfeer en over een wervende en bezielende presentatie van jezelf. Daarbij worden onschuldige flirttechnieken toegepast.”
Het boekt reikt mensen in het zakenleven concrete tips aan hoe je bijvoorbeeld met zakelijk flirten een goed eerste indruk neerzet, een sprankelende werksfeer creeert en hoe je kunt boeien met woorden.
,,Zakelijk Flirten laat individuen zien hoe ze met hun eigen charme en overtuiging gesprekspartners enthousiast kunnen maken. Leer de lichaamstaal van jezelf en van de ander te interpreteren, dan krijg je veel voor elkaar!”
Het boek ligt vanaf 24 februari in de boekhandel.
Info: www.helemaaljij.nl
Zakelijk Flirten, tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek.
ISBN 90 27425736
Harrie Nijen Twilhaar, De Telegraaf, 14 januari 2006
Individuele training Netwerken
Je borrel skills scherpen? Jezelf goed presenteren?
Meer info & bestellen
Ervaringen
workshop of interactieve presentatie Zakelijk flirten:
Zakelijk flirten
Interactieve presentatie
Inspirererend.
Zorgt na de presentatie voor sfeer & bewegende borrelaars.
En jij?
Benieuwd naar je eigen eerste indruk & wil je die maximaliseren?
=>Individuele training Jezelf presenteren
Workshop Zakelijk flirten
Daar wordt over nagepraat!
Ruime bestseller
Mirjam Wiersma schreef 2 boeken over Zakelijk flirten:
- Zakelijk flirten – tools voor een sprankelend en overtuigend gesprek
- Zakelijk flirten – 40 tips (meer dan 60.000 verkochte exemplaren)